

De brandweer vervangt papieren proces voor native app
Waarmee de brandweermannen tijd besparen en meer autonomie krijgen in hun werk
De brandweermannen bij Brandweer Amsterdam-Amstelland houden van brandbestrijding maar dat is niet het enige wat ze doen. Al jaren adviseren ze particulieren over brandveilig leven, want voorkomen is beter dan blussen. Echter de mannen waren niet te spreken over de applicatie die hun advieswerk moest ondersteunen. Nu is er geen standaard software op de markt die het primaire proces van de brandweer begeleid, dus was het tijd voor maatwerk app!
Een inefficiënt en frustrerend proces
De bestaande webapplicatie ‘Brandveilig leven’ was gericht op een centrale administratie die de brandweermannen van lijsten voorzag van consumentenadressen waar ze actief advies over brandveilig leven konden geven. Tijdens het adviesgesprek moesten er aantekeningen worden gemaakt maar helaas was er regelmatig geen verbinding. Met als gevolg dat ze de gegevens buiten op locatie, of achteraf, moesten invullen. Een proces dat zeker efficiënter kon worden ondersteund.
Papieren proces vervangen door een app die zowel online als offline werkt
De opdracht aan ons; ontwikkel een applicatie die het papieren proces van het expertiseteam Toezicht en Controle en de hiervoor beschreven app vervangt. Waarbij het invullen van de vragenlijsten via de app zowel online als offline werkt. De eerste stap in het project was onderzoek doen naar technieken die goed aansloten bij de functionaliteit en klantwensen.
‘We kozen ervoor om de applicatie te ontwikkelen met Xamarin . Deze tool ondersteunt de offlinesynchronisatie van gegevens zodat gebruikers deze altijd kunnen bekijken, toevoegen en wijzigen. Dus ook wanneer ze offline zijn.’, aldus Tom Konijn, .NET ontwikkelaar bij Ambrero.
Direct na het eerste gesprek hadden ze bij Ambrero user stories voor ons uitgewerkt. Hierdoor kregen we snel een duidelijk beeld van de functionaliteit van de applicatie. Tjeerd de Bruin, Hoofd ICT Brandweer Amsterdam-Amstelland

Een native app met offline synchronisatie
Na een agile ontwikkelperiode van 12 weken staat er een native app die middels een API (application programming interface) gekoppeld is aan de database van de Brandweer Amsterdam-Amstelland. Hun ICT afdeling heeft de API ontwikkeld waarmee de app automatisch wordt verrijkt met o.a. informatie over woningen en eventuele incidenten.
De native app biedt de volgende voordelen:
- Offlinesynchronisatie van gegevens om data altijd en overal in te zien, te verrijken
- Weergave van adressen, in een straal van 15 tot 500 meter, waar advies gewenst is
- Active directory voor gebruikersbeheer waardoor er geen extra gebruikersnamen en wachtwoorden nodig zijn
De MVP van deze laagdrempelige en mobile first app is ontwikkeld in vijf sprints, wat gelijk staat aan tien weken.
Meer over webapplicatiesHet projectresultaat: kostenreductie en autonomie in het werk
Tjeerd de Bruin, Hoofd ICT Brandweer Amsterdam-Amstelland, benoemd autonomie als het grootste voordeel van de nieuwe applicatie. ‘De brandweermannen willen zelf bepalen waar ze, op welk moment, langs gaan voor advies. Deze native app biedt ze de ruimte om zelf te kiezen.’
Tijdsbesparing
Mede door het direct kunnen invullen van de vragenlijsten bespaart Brandweer Amsterdam-Amstelland tijd.
Reductie van 2,5 FTE
Adressen worden automatisch toegevoegd aan de app, dit hoeft niet meer handmatig te worden gedaan door centrale administratie.
Gebruikers-tevredenheid
Door de gebruiksvriendelijke app die het advieswerk van de brandweermannen perfect ondersteunt.


Ook interesse in het vervangen van papieren processen?
Of wil je meer weten over native apps?
Direct antwoord op je vraag?
085 019 7283
100% van onze klanten beveelt ons
aan bij andere organisaties
Bron: Feedback Company
Bereik ons nu!
Ambrero heeft ons als organisatie overduidelijk
een Beter leven bezorgd, need I say more?
Susanne Maassen, manager bij Stichting Beter Leven
keurmerk na de implementatie van hun klantenportaal