WHITEPAPER
Ambrero whitepaper

Hoe neem je de risico’s van legacy software weg?

Vraag dan nu vrijblijvend het gratis e-book aan.

GRATIS LEAFLET
Ambrero leaflet

Inventarisatie workshop

Gratis leaflet
Ambrero leaflet

Zo zorgen we voor een succesvolle samenwerking

WHITEPAPER
Ambrero whitepaper

Hoe kies je een softwarebedrijf dat je verder brengt

Succesvol samenwerken; geen managers, wel verantwoordelijkheid

Bij Ambrero hebben we geen projectmanagers. Nooit gehad. Ook geen afdelingsmanagers; we hebben überhaupt geen afdelingen. Maar dat betekent niet dat we een ongeorganiseerd zooitje zijn. In deze blogserie vertel ik je meer over hoe we ons organiseren, met als aftrap ‘succesvol samenwerken aan ontwikkelprojecten’.

Verschillende klantvragen, dezelfde aanpak

Je kunt ons inschakelen om snel tot nieuwe digitale producten te komen, zoals:

  • SaaS-product om routes voor afvalbedrijven te optimaliseren
  • Workflow applicatie voor een producent van verkeershandhaving-apparatuur
  • Online portaal dat burgers helpt om sneller uit de schulden te komen

In alle gevallen is onze aanpak hetzelfde. Een beproefde methode die zorgt voor succesvol samenwerken.

Ontdekkingstocht als start van succesvol samenwerken

We starten met een Inventarisatie workshop, om de scope van het minimum viable product (de eerste versie van je applicatie) duidelijk te krijgen. Deelnemers zijn vaak verrast door onze nieuwsgierige blik. Evenals de snelheid waarmee we nieuwe domeinen doorgronden.

De workshop doen we met een multidisciplinair team. Het is geen sales-feestje, developers en UX-designers sluiten aan om tot een goed concept te komen.

We wilden onze visie verder vormgeven en gericht op papier krijgen. En vonden het niet goed om ons idee voor een applicatie alleen bij onszelf te houden. Wetende dat tijd kostbaar is en we de ervaring hierin missen. Voor ons was de workshop een goed hulpmiddel om met een partij met inhoudelijke kennis en ervaring ons idee te concretiseren.

Richard van Milt, partner & consultant bij Simplex Consultant

De rol van Product Owner bij de klant

Sinds 2007 werken we Agile, met de Scrum als methodiek. Dit stelt ons en onze opdrachtgevers in staat om wendbaar te blijven gedurende de ontwikkeling. Maar het heeft ook een ander belangrijk voordeel: een hechte samenwerking. Na de start met Scrum gaven we geen projectmanagers de titel ‘Product Owner’. Die hadden we toen ook niet in huis 😉 En gezien de verantwoordelijkheden van de Product Owner, zoals stakeholder management, productvisie, budgetbewaking, leek het ons goed om die rol bij de klant neer te leggen.

Een Product Owner vanuit ons team die jou vertegenwoordigt vinden we niet praktisch. We zitten verder van het vuur af en krijgen hierdoor tweedehands informatie. Daarom vormen we een team om jou heen, met designers en ontwikkelaars. En vervolgens wordt je nauw betrokken bij het project.

Succesvol samenwerken met Scrum - Productowner & Scrummaster

Scrum-proces met Scrum Master en Product Owner

Het team begeleidt je in het vervullen van de taak als Product Owner. Dit is in het begin misschien wennen, maar levert aan beide kanten veel inzichten op.

Succesvol samenwerken is kaders vaststellen

Dat je als klant regie hebt over de scope, eindresultaat en afbakening van het project, wil niet zeggen dat we geen verantwoordelijkheid nemen. Voorafgaand aan een project spreken we duidelijke kaders af:

  • Welke functionaliteit zijn nodig om live te gaan (MVP).
  • Hoeveel budget is hiervoor nodig.
  • Binnen welke tijd realiseren we dit.

Dit is niet in beton gegoten, we houden immers ruimte voor nieuwe inzichten. Maar het zijn duidelijke uitgangspunten die we gezamenlijk bewaken in iedere (2-wekelijkse) Sprint.

Ik ben erg tevreden over de pro-actieve en transparante aanpak van Ambrero in het ontwikkeltraject van onze eigen reserveringsapp. Voorafgaand aan onze samenwerking was de structuur duidelijk: wanneer starten we, wanneer is het af, wanneer overleggen we en wie is daarbij aanwezig?

Judith Kroon, Hoofd Bedrijfsvoering aan de Gerrit Rietveld Academie

Waardevolle inzichten voor jou

De lead-developer van het project is bij ons, in de meeste gevallen, de Scrum Master en begeleidt de verschillende meetings. Onze ontwikkelaars en designers zijn gewend om veel verschillende taken op te pakken en hierdoor voelen zij veel verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Door de nauwe samenwerking met jou als Product Owner begrijpen ze welke belangen er spelen. En wat je met het product wilt bereiken. Het is geen “Jij roept en wij draaien”. Dus je kunt kritische vragen verwachten en een team dat bepaalde keuzes uitdaagt. Daarbij draagt het ook nieuwe oplossingen aan. Deze manier van samenwerken geeft je vaak nieuwe inzichten.

Ik vind het heel prettig samenwerken met het getalenteerde, multidisciplinair team van Ambrero professionals. Er wordt slim en kritisch met je meegedacht en ook tegengas gegeven waar nodig. Allemaal vanuit het perspectief om een goed en intuïtief werkende software oplossing voor de gebruiker te maken.

Hendrik-Jan Peper – Product Owner & Manager Business Applications bij Outform

Balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid

Zonder managers genieten onze mensen veel vrijheid. Een aantal voorbeelden:

  • Vrijheid om de samenwerking vorm te geven.
  • Zelf een team bouwen voor de start van een nieuw project.
  • Persoonlijke ontwikkeling uitstippelen en doen.

Maar hier hoort ook verantwoordelijkheid bij. Namelijk goede onderlinge afstemming, het geven van feedback en het signaleren en oplossen van problemen.

Ik vind het leuk om technische taken te combineren met het uitdenken van de productwerking. En samen met de klant te streven naar de beste oplossing, uiteraard binnen het beschikbare budget. Ondanks de solide stack om applicaties te bouwen is er veel ruimte om nieuwe technieken te introduceren. Door deze manier van werken blijft mijn werk uitdagend.

Jacco, senior Java ontwikkelaar bij Ambrero

Het vervolg van succesvol samenwerken zonder managers

Je zult je misschien afvragen: als er geen managers zijn, hoe organiseren we bedrijfsbrede zaken als strategie, personeelszaken en financiën dan? Waar komen deze beslissingen dan te liggen? Meer daarover in het volgende artikel.

Meer weten over ons team?

Bart Matthaei
Over de auteur

Directie / Consultant

  • +31 (0)88 26 27 301

Mis niets meer!

Ontvang inside informatie over software innovatie in je mailbox. Meld je nu aan voor onze maandelijkse update.

Vond je dit interessant? Ontdek meer!

Lees meer over deze onderwerpen

Meer kennis opdoen over:

Software ontwikkeling Development

Software ontwikkeling voorop lopen in de markt

Wil je snel vooruit met je organisatie? Innoveren met software ontwikkeling is de manier om dit te realiseren. Maar eigen software laten maken brengt ook onzekerheid en lastige keuzes met zich mee. Hoe lang duurt het en wat krijg je uiteindelijk?

Meer info
Nu zijn we nieuwsgierig naar jou. Waar wil jij heen?
Neem contact op

Bel ons direct op
088 262 7376 100% van onze klanten beveelt ons aan bij andere organisaties
Feedback Company

© 2005 - 2024     Ambrero Software BV • Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
Klantwaardering