Onder druk van overheid en verzekeraars worden zorgverleners gedwongen om voor minder geld dezelfde, hoge kwaliteit te bieden. Tegelijkertijd zorgt ook de vergrijzing voor een toenemende werkdruk. Ziekenhuizen, zelfstandig behandelcentra en andere instellingen moeten zo steeds efficiënter werken om hun inkomsten en uitgaven in evenwicht te kunnen houden en wachtlijsten te voorkomen.
De valkuil van efficiëntie
Door deze permanente druk dreigen we in de zorg steeds vaker de menselijkheid uit het oog te verliezen. Een ontwikkeling die we niet graag zien. Want als organisaties vooral gaan kijken naar korte termijnoplossingen om hun cijfers, declaraties en output op orde te brengen, neemt het werkplezier van artsen en verplegers vaak navenant af. We zien nu al dat ziekenhuispersoneel vaak buitensporig veel tijd kwijt is aan administratieve randzaken. Wat leidt tot artsen die een ‘afwezige’ indruk maken. En dat is niet het beste uitgangspunt voor een goede arts-patiëntrelatie…
Zorg voor innovatie
Bij Ambrero draaien we daarom de zaken graag om. Wij geloven namelijk in software die juist de mens als uitgangspunt neemt. Software moet zorgverleners vooral de vrijheid geven om zich met hun vak bezig te houden. Met onze opdrachtgevers gaan wij daarom op zoek naar hun ultieme, geoliede zorgproces. We ondersteunen hun proces met gebruiksvriendelijke software. Software op maat waarmee artsen en verplegers eenvoudiger, veiliger en met aanzienlijk meer plezier hun vak kunnen uitoefenen.
Hoe? Nou:
- door de beslisbomen en protocollen als leidraad te nemen in plaats van declaraties.
- door alle labuitslagen, röntgenfoto’s, scans met één druk op de knop op het scherm te laten verschijnen.
- door intuïtieve touchscreens op de operatiekamers te plaatsen waarmee de behandeling eenvoudig is te registreren.
- door extra veiligheid in te bouwen met ‘stops’ zodat er geen handelingen per ongeluk kunnen worden vergeten.
- door de maatsoftware te laten praten met de overige software van het ziekenhuis.
- patiënten zelf een rol te geven bij het compleet maken van hun dossier via online vragenformulieren over hun ziektebeeld.
- door consults en nazorg op afstand mogelijk te maken via webcams.
- door revalidatie vanuit huis mogelijk te maken met spelconsoles.
- door vervolgafspraken niet in dezelfde ruimte te laten plaatsvinden als het slechtnieuwsgesprek heeft plaatsgevonden.
- door monitoring op afstand mogelijk te maken met apparaten die de juiste waardes doorgeven.
Meer tijd voor de patiënt
Kortom, door de ultieme software voor u te ontwikkelen die uw ideale zorgproces perfect ondersteunt en het aantal administratieve handelingen vermindert zodat uw zorgverleners het hoofd en handen vrij hebben om de patiënt uitgebreid te spreken, te onderzoeken en het behandelplan door te spreken. Software die de menselijkheid terugbrengt. Voor zorgverlener en patiënt.
En dat is eigenlijk geen toekomstmuziek. Dat hebben we bij CASA klinieken al in de praktijk gebracht. Bekijk deze video maar eens: