WHITEPAPER
Ambrero whitepaper

Hoe neem je de risico’s van legacy software weg?

Vraag dan nu vrijblijvend het gratis e-book aan.

GRATIS LEAFLET
Ambrero leaflet

Inventarisatie workshop

Gratis leaflet
Ambrero leaflet

Zo zorgen we voor een succesvolle samenwerking

WHITEPAPER
Ambrero whitepaper

Hoe kies je een softwarebedrijf dat je verder brengt

Hoe SBLk de keuze voor een softwareleverancier maakte

Het nieuwe portaal dat Ambrero voor Stichting Beter Leven keurmerk ontwikkelde, is door de markt zeer positief ontvangen. Daarbij is meteen de kwaliteit van de data verbeterd. Het ‘sterrenvlees’ van de Dierenbescherming is bijna niet meer uit de supermarkten weg te denken. Stichting Beter Leven keurmerk (SBLk) is namens de Dierenbescherming belast met de borging van het Beter Leven keurmerk (BLk) en de communicatie met het bedrijfsleven. Bij het kiezen van een softwareleverancier voor het nieuwe bedrijvenportaal kwam Ambrero als winnaar uit de bus. Frank Wijte, projectmanager bij SBLk, legt uit waarom.

Online portal; transparantie in de keten

“Simpel gezegd zorgt SBLk ervoor dat producten in de winkel voldoen aan de regels en criteria van de Dierenbescherming. Die criteria hebben niet alleen betrekking op de leefomstandigheden, maar ook op de verdere verwerking van het geslachte product, of technische delen, in de keten. Om volledige transparantie te hebben door de hele keten, moeten alle vleesverwerkende partijen zich bij SBLk aanmelden. Na goedkeuring van het bedrijf en de in gebruik zijnde processen wordt iedereen regelmatig getoetst door een certificerende instelling.”

Kiezen uit softwareleveranciers van maatwerk en standaard software

Alle verwerkingsstappen in de keten worden door SBLk geadministreerd en beheerd. Het online portaal dat hiervoor werd gebruikt, voldeed echter niet meer. Wijte: “Het systeem was traag en omslachtig geworden. Het nieuwe systeem moet niet alleen gebruiksvriendelijker en sneller zijn, maar tevens beter aansluiten bij de processen van SBLk en bij de behoeften van de deelnemende bedrijven. En last but not least: de verschillende stappen in de keten beter waarborgen.

Het kiezen van een softwareleverancier deden we in drie etappes:

  1. Processen in de hele keten volledig beschrijven
  2. Een blauwdruk opstellen met alle eisen ten aanzien van de softwareleverancier
  3. Marktpartijen selecteren.

We hebben aangestuurd op een mix van zowel maatwerkpartijen als leveranciers van standaard software. Daarnaast wilden we zowel kleine en slagvaardige kandidaten als grote, gerenommeerde bedrijven uitnodigen. Dat leverde een longlist op van vijf maatwerkleveranciers en één leverancier van standaard software.”

Proof of Concept voor de verdere selectie

“Na bestudering van onze specificaties hebben zij een presentatie mogen geven. Met drie partijen zijn we verder gegaan. Om wat extra zekerheid te krijgen, hebben we hen gevraagd een stukje functionaliteit te bouwen als Proof of Concept. Dat was in feite de eerste sprint voor het nieuwe portaal. Deze hebben we bewust ook door een groep interne gebruikers buiten de projectgroep laten beoordelen. Hun bevindingen kwamen uiteindelijk voor 95% overeen met die van het projectteam.

Hierbij viel één kandidaat meteen door de mand. Hoewel we met beide resterende kandidaten een klik hadden, liet Ambrero zien ons beter te begrijpen en iets meer in onze situatie te kunnen inleven. Dat Ambrero ook prijstechnisch gunstiger was, is niet doorslaggevend geweest maar uiteraard wel mooi meegenomen.”

Het uiteindelijke resultaat; datakwaliteit verbeterd

Na de oplevering van het MVP (Minimum Viable Product) medio april, is het nieuwe portaal sinds eind april live. “Het nieuwe portaal is door de deelnemende bedrijven zeer positief ontvangen. Het mooie is dat de kwaliteit van de data ook is verbeterd. Tijdens het ontwikkelproces zijn namelijk bepaalde omissies in het vorige systeem aan het licht gekomen die we nu alsnog hebben afgedekt.

Overigens hebben we het bestuur van SBLk diverse keren uitgebreid over de voortgang geïnformeerd. Op hun aanraden zijn we na de zes presentaties niet met twee, maar met drie kandidaten verder gegaan. En laat de derde kandidaat nou net Ambrero zijn!”

Meer tips over de keuze voor een softwareleverancier?

In onze whitepaper “Hoe kies je een softwarebedrijf dat je verder brengt” loodsen we je in 6 stappen door de voorbereidings- en selectiefase heen. Vraag deze gratis aan en het maken van deze keuze wordt een stuk makkelijker!

Elisa Kossen
Over de auteur

Marketing & Communicatie specialist

  • +31 (0)88 26 27 301

Mis niets meer!

Ontvang inside informatie over software innovatie in je mailbox. Meld je nu aan voor onze maandelijkse update.

Vond je dit interessant? Ontdek meer!

Lees meer over deze onderwerpen

Meer kennis opdoen over:

Software ontwikkeling Development

Software ontwikkeling voorop lopen in de markt

Wil je snel vooruit met je organisatie? Innoveren met software ontwikkeling is de manier om dit te realiseren. Maar eigen software laten maken brengt ook onzekerheid en lastige keuzes met zich mee. Hoe lang duurt het en wat krijg je uiteindelijk?

Meer info
Nu zijn we nieuwsgierig naar jou. Waar wil jij heen?
Neem contact op

Bel ons direct op
088 262 7376 100% van onze klanten beveelt ons aan bij andere organisaties
Feedback Company

© 2005 - 2024     Ambrero Software BV • Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
Klantwaardering